Ezekkel jártál a 80-as években - autóretró 1.
Nemrég mutattuk, hogy a 80-as évek végén milyen távirányítós autókkal "nyomultunk" gyermekként, most nézzük meg, hogy mik is voltak a nyolcvanas évek magyar alapvetései az utakon, mára viszont csak elvétve találkozhatunk velük: Trabantok, Wartburgok, Skodák, Ladák... (kezdőkép: emlekkonyv.postr.hu)
A "kispolski" - Polski Fiat 126 is gyakran feltűnt az utakon a 80-as években - Fotó: Wikipédia
Akkoriban bizony nem volt ennyi autó az utakon, egy-egy típus és szín láttán egy bizonyos ember jutott eszünkbe akkoriban, akit ismertünk, és ilyen autóval járt. Persze ma is asszociálunk valakire egy-egy típus-szín kombináció láttán. Akkoriban viszont jóval kevesebb járgány, jóval kevesebb gazdája között válogathattunk gondolatban is.
Ha új autó akkor évekig is várhattál a hőn áhított kocsira, aztán akkor kaptál, és olyat - és olyan színben - amilyen épp volt. A választás lényege az volt: kell, vagy nem kell.
Fotó: veteranzsiguli.hu
Nekem például a sárga 1200-as Lada egyértelműen az ovi és később az általános iskolám fűtője jut eszembe, hiszen a környéken egyedül ő járt ilyennel, és minden reggel a suli bejárata előtt láttuk parkolni. A piros "zsiguli" pedig egykori szomszédunk juthat eszembe.
Fotó: speedzone.hu
A piros 120-as Skoda. Na hol volt a motorja? :) Igen, itt hátul! - Fotó: Wikipédia
No és hát az autó akkoriban nem volt autó pótkocsi, és/vagy tetőcsomagtartó nélkül, hogy hazavihesd a sódert vagy a pótkocsinyi homokot, netán a tetőre feltéve a kétszáz literes boros hordót -naná, hogy nedűvel - a hegyről, amit a papa olyan remekül elkészített. Ne hagyjuk már ott. De ha egyik sem volt, néhány száz tégla akkor is belefért a Trabantba amit haza kellett vinni a tüzépről. Hirtelen ezek jutottak eszembe - mint megtörtént esetek - de nyilván még számtalan példát hozhatnánk. Ma már azért ez nem jellemző, hogy autóinkat így telepakolnánk. Szerencsére.
Nekünk akkoriban Trabantunk volt - egészen pontosan az amit ma Trabantként ismerünk "ő" a 601-es, és többnyire fehér - több is. És azok közül sem a legjobbak, így 2-3-4-5 évente újabb járgány után kellett nézni, mert a meglevő már nem volt tovább javítható. Az persze alap volt, hogy egy "hosszú" 40km-es úton legalább egyszer meg kellett állni az út szélén, és valamit szerelni. Úgy mint gyertyát, ékszíjat, netán féket, vagy gázpedált. Mindezt 60-70-es csúcsebesség mellett. Igazi program volt ez a ma már 20-25 perces út megtétele akkoriban, a közeli városig.
És, hogy mennyire ritka volt két - pláne egyforma - autó a rokonságban, erre jó példa ez, a nyolcvanas évek végi történet amit sosem fogok elfelejteni: ekkor még oviba jártam, és reggel megint nem indult az autó, mint elég gyakran így nem értem be időben, majd késve anyum bevitt, és délután egy - hasonló - szintén fehér Trabanttal jöttek értem (ami papámé volt) másnap az óvónő kérdőre vont, hogy miért "hazudtunk" miközben délután jó volt az autó. Hiába mondtam, hogy az egy másik volt, nem hitte el...
Wartburg 353. 1985-ig gyártották ezt a típust. autogaleria.hu
Úgynevezett "nyugati" autót közelről - hogy nem csak láttad, de bele is ülhettél, és mekkora királyság volt - már a 90-es évek közepén láttam csak: nagybátyám nemrég szerzett öreg Peugeot-ját, amire hihetetlenül büszke volt. Lehetett vagy 20 éves szegény P. - ma már olyan korút csak muszájból vennénk. De ez egy másik poszt témája lesz majd.
Dacia 1300 - Fotó: automobileromanesti.ro
És aki nagy király volt az Samarával járt akkoriban - Fotó: zsiguli.hu
Lada 2107 - Fotó: Origó
Nektek milyen autótok volt a 80-as években? :)